1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (1 Votos)

070313 linguas suicaSuíça - Nationalia - Um referendo, com 92% de votos afirmativos, deu reconhecimento ao idioma em 1938.


O único estado oficialmente quadrilingüe da Europa, Suíça, comemorou nestes últimos dias o 75º aniversário da declaraçom do romanche como língua nacional do país. Umha declaraçom que, no entanto, nom conduziu automaticamente à oficialidade do idioma, que terá de esperar até 1996.

De forma bem tipicamente suíça, em 20 de fevereiro de 1938 os cidadaos da Confederaçom fôrom às urnaspara votar em referendo se declaravam o romanche como a quarta língua nacional. O resultado foi impressionante: 92% manifestárom-se a favor de situar esta língua románica com o mesmo grau de reconhecimento simbólico que o alemám, o francês e o italiano. O contexto da época ajudou: pressionada do sul polo fascismo italiano – que afirmava que o romanche era um dialeto italiano, e nom umha língua -, a Suíça nom achou melhor jeito de reagir contra semelhante argumento que reconhecer o idioma e elevá-lo a língua nacional.

O estatuto oficial do romanche, porém, só em 1996 se tornou realidade, quando outro referendo aprovou umha modificaçom da Constituiçom de Suíça segundo a qual a língua passava a ser "oficial para as relaçons que a Confederaçom mantém com as pessoas de língua romanche". Igualmente, o romanche é também umha das três línguas oficiais do cantom do Grisons, onde reside boa parte dos seus cerca de 60.000 falantes.

Para festejar o aniversário, um rap que nem toda a gente apreciou

A paisagem, contodo, nem sempre é assim tam idílica. Se é certo que o romanche tem umha proteçom legal que a maioria de comunidades lingüísticas menorizadas consideraria digna de inveja, também é preciso apontar que de tanto em tanto deve defrontar atitudes de desprezo. Tal foi o que aconteceu aquando do lançamento da cançomBelieve, por parte do grupo de rapeiros The Swiss Avengers. O tema é cantado em inglês, romanche, francês, alemám e italiano. Mas o grupo,explica20 Minutes, denunciou que um programador musical da cadeia Zürisee lhes enviou umha carta a criticá-los por cantarem em romanche, umha língua "inútil", e a anunciar-lhes que na sua estaçom a cançom nom seria programada.

Outro desafio – de natureza bastante diferente - é a qüestom do modelo da língua, dividida em cinco grandes dialetos, dous dos quais com tradiçom literária — o sobressilvano e o baixo engiadinês. Na década de 1980, e com o objetivo de que se empregasse como a forma padrom de todos os dialetos, foi criada umha variante literária unificada, o rumantsch grischun, promovido pola Lia Rumantscha. Mas os opositores ao rumantsch grischun agrupárom-se na associaçom Pro Idioms, que reclama a sobrevivência das cinco variedades, inclusive no sistema educativo. A Lia argumenta que umha comunidade de 60.000 falantes nom se pode permitir ter cinco variedades-padrom, enquanto a Pro Idioms assegura que o rumantsch grischun é umha imposiçom externa à comunidade de fala romanche.

Ainda que o cantom dos Grisons tenha insistido muito na introduçom do rumantsch grischun em todas as escolas de língua romanche, nos últimos anos resolveu diminuir a pressom e, em 2011,anunciou que tornaria a traduzir os manuais escolares para três das cinco variedades dialetais. E no ano seguinte, a Pro Idioms e a Lia Rumantscha assinárom um acordo, umha espécie de pax linguistica, para combinarem a presença do rumantsch grischun e dos dialetos no ensino.


Tirada do PGL


Diário Liberdade é um projeto sem fins lucrativos, mas cuja atividade gera uns gastos fixos importantes em hosting, domínios, manutençom e programaçom. Com a tua ajuda, poderemos manter o projeto livre e fazê-lo crescer em conteúdos e funcionalidades.

Microdoaçom de 3 euro:

Doaçom de valor livre:

Última hora

Quem somos | Info legal | Publicidade | Copyleft © 2010 Diário Liberdade.

Contacto: info [arroba] diarioliberdade.org | Telf: (+34) 717714759

Desenhado por Eledian Technology

Aviso

Bem-vind@ ao Diário Liberdade!

Para poder votar os comentários, é necessário ter registro próprio no Diário Liberdade ou logar-se.

Clique em uma das opções abaixo.